Subscribe:

niedziela, 8 stycznia 2012

Prawa konsumenta - zwrot towaru

Ile razy otrzymaliśmy prezent, z którego nie byliśmy zadowoleni  lub od kilku osób dostaliśmy to samo? Ile razy po powrocie do domu okazało się, że z jakiegoś powodu zakupiony towar już nam nie odpowiada. Każdemu z nas zdarzają się takie sytuacje. Pierwsza myśl, jaka przychodzi nam do głowy to „wrócę do sklepu i wymienię na coś innego albo oddam”. Niestety rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej.

Kupując towar zawieramy umowę kupna-sprzedaży. Jeżeli towar nie odpowiada mam z wyżej wymienionych powodów lub dokonaliśmy pochopnego zakupu jednak towar jest sprawny i zgodny z umową, nie możemy odstąpić od takiej umowy a sprzedawca nie ma prawnego obowiązku dokonania wymiany lub przyjęcia zwrotu.

Często spotykam klientów, którzy w takich sytuacjach mówią „…ja mam prawo oddać sprzęt w ciągu…”. I tu pojawiają się różne terminy – jedni mówią, że dwóch dni, inni, że siedmiu. Powtarzam – nie ma ustawy która nakłada na sprzedawcę obowiązku dokonania wymiany lub przyjęcia  zwrotu towaru  w takich przypadkach. Jest to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy a zwrot czy wymiana może być dokonana tylko na określonych przez niego warunkach.

Dlatego przed dokonaniem zakupu warto zorientować się czy będziemy mieć możliwość dokonania wymiany lub zwrotu. Często takie informacje umieszczone są na planszach w widocznych miejscach np. przy kasach. W przypadku ich braku można o to  zapytać sprzedawcę. Wiele sklepów idzie w ten sposób „na rękę” klientom, mimo iż nie muszą. Zależy to oczywiście od rodzaju towaru ale też np. od zwyczajów panujących w danej branży.

Pewnym wyjątkiem o wyżej wymienionej sytuacji jest ustawa z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny ( Dz UNr 22, poz. 271 ze zm. ). Wprowadza ona dwa pojęcia – umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa i umowy zawierane na odległość. Dotyczy to również umowy kupna-sprzedaży. W pierwszym przypadku są to umowy zawierane przez akwizytorów, na pokazach czy targach organizowanym w miejscu pracy konsumenta, jego zamieszkania czy innym miejscu prywatnego pobytu. Od takich umów mamy prawo odstąpienia ( tym samym zwrotu towaru ) bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy. Oświadczenie o odstąpieniu należy złożyć na piśmie w lokalu przedsiębiorcy ( sprzedawcy ) lub wysłać przed upływem terminu 10 dni. Po odstąpieniu towar należy zwrócić w stanie niezmienionym najpóźniej w ciągu 14 dni. Jeżeli dokonaliśmy jakiejś przedpłaty powinna ona zostać zwrócona wraz z odsetkami ustawowymi od daty dokonania przedpłaty. Przy zawieraniu umowy powinniśmy otrzymać pisemne potwierdzenie jej zawarcia oraz pisemną informację o prawie do odstąpienia oraz wzór oświadczenia o odstąpieniu. Jeżeli przedsiębiorca ( sprzedawca ) tego nie zrobi, możemy odstąpić od umowy od daty uzyskania takiej informacji , jednak tylko w okresie 3 miesięcy od daty wykonania umowy. Możliwość odstąpienia nie przysługuje w pewnych przypadkach jednak bardziej dociekliwych odsyłam do treści ustawy.

Umowy ( umowa kupna-sprzedaży ) zawierane na odległość to wszelkiego rodzaju zakupy robione przez telezakupy, sprzedaż wysyłkową, katalogi reklamowe z zamieszczonym drukiem zamówienia, sklepy internetowe lub aukcje internetowe. Tutaj również mamy 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny,  jednak od daty wydania towaru. O odstąpieniu również należy poinformować pisemnie oraz zwrócić towar w stanie niezmienionym najpóźniej w ciągu 14 dni i również przy zwrocie przedpłaty powinniśmy otrzymać odsetki. Również w tym przypadku jest kilka wyjątków o których mowa w ustawie. Z racji, iż wielu z nas korzysta z aukcji internetowych wspomnę o jednym z nich. Pojęcie umów zawieranych na odległość nie dotyczy umów sprzedaży z licytacją. Jednak jeżeli jedną z możliwości zakończenia licytacji będzie opcja „Kup Teraz” i z niej skorzystamy ( czyli zakupimy towar po cenie ustalonej przez sprzedawcę ) mamy prawo do ostawienia od takiej umowy.

Mam nadzieję, że ten artykuł w miarę czytelny sposób wyjaśnił kwestię zwrotów towarów.  
Wszelkie pytania i uwagi proszę kierować  na maila lub zamieszczać  w komentarzach. Po szczegółowe informacje zapraszam również na strony UOKIK-u i Federacji Konsumentów.


P.S.
Jeżeli uważasz, że:
 - informacje zawarte w tym lub innym poście mogą być dla Ciebie przydatne
 - mało jest rzetelnych stron zajmujących się tą tematyka
i chciałbyś aby ten blog rozwijał się nadal to proszę Cię drogi internauto abyś przed opuszczeniem tej strony kliknął na reklamy zamieszczone na tym blogu. Dla Ciebie to będzie dosłownie chwila a dla mnie miły gest doceniający moją pracę i poświęcony czas. Z góry dziękuję.




Jeżeli poszukujesz sprawdzonych przepisów na szybkie, tanie i pyszne ciasta, sałatki, mięsa oraz inne potrawy, zapraszam na bloga Świat Smaku 


Zapraszam również na mój kanał Patentowo na YouTube gdzie przedstawiam ciekawe patenty pomagające znieść trudy życia codziennego :)

5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Mają być wprwoadzone pewne zmiany dotyczące wymiany towaru wadliwego, więcej na ten temat można przeczytać tutaj: http://e-prawnik.pl/artykuly/prawo-cywilne-1/wadliwa-pralke-czy-lodowke-wymienimy-na-nowa.html , jak dla mnie jest są to przepisy któ¶e ułatwią życie konsumentowi.

Anonimowy pisze...

Dziękuję. Ważne informacje. Mam pytanie: czy mogę po otrzymaniu ze sklepu internetowego podłączyć sprzęt rtv i jeśli nie spodoba mi się np. dźwięk czy mogę go zwrócić do sklepu? Chodzi mi o to czy nie uznają, ze sprzęt był używany i w zwiazku z tym nie mam prawa do zwrotu.

Pantsata1 pisze...

Bardzo fajne mieszkania znalazłem ostatnio i zakupiłem już do niego wszystkie meble i sprzęt RTV AGD - polecam wam mieszkanie dębniki - naprawdę jest to solidna marka, którą warto polecić, bo mają mieszkania w niesamowicie niskich cenach.

Mateusz Domański pisze...

Świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.

Marek Wołos pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.

Prześlij komentarz