Subscribe:

poniedziałek, 16 stycznia 2012

Prawa konsumenta - co może ochrona w sklepie.

Ile razy spotkała nas podobna sytuacja – robimy zakupy w hipermarkecie, sklepie odzieżowym lub każdym innym gdzie jest ochrona i bramki przy wejściu oraz wyjściu. Płacimy za wszystkie towary, sprzedawca zdejmuje zabezpieczenia antykradzieżowe, chcemy opuścić sklep z naszymi zakupami i w momencie przechodzenia obok bramek one wyją jak szalone. I wtedy jak spod ziemi wyrasta pracownik ochrony który, nie grzesząc  uprzejmością, „prosi” nas o pokazanie zawartości reklamówki, plecaka czy kieszeni uniemożliwiając jednocześnie opuszczenie sklepu. Czy każdy z nas wie jak się wtedy zachować? Czy wiemy tak naprawdę co może ochrona w sklepie?




Uprawnienia ochrony reguluje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1998 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów użycia przez pracowników ochrony środków przymusu bezpośredniego.


Jeżeli uważasz, że informacje zawarte w tym lub innym poście mogą być dla Ciebie przydatne oraz, że mało jest rzetelnych stron zajmujących się tą tematyka możesz to wziąć udział w rozwoju tego bloga. Wystarczy, że przed opuszczeniem klikniesz na którąś z reklam - wystarczy tylko tyle i aż tyle :)


Z góry dziękuję.

Jak to się ma do naszej sytuacji? W  takich i innych podobnych przypadkach pracownicy ochrony mogą zatrzymać klienta jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że popełniono kradzież towaru. Podejrzenie to powinno być poparte konkretnym dowodem ( nagranie z monitoringu, złapanie „za rękę” w chwili kradzieży, czy chociażby uaktywnienie się nieszczęsnych bramek wykrywających zabezpieczenia antykradzieżowe ). Nie mogą jednak zrobić tego w sposób brutalny i powodujący uszczerbek na zdrowiu. W takich przypadkach, nawet jeżeli kradzież rzeczywiście miała miejsce, poszkodowany może nawet złożyć pozew do sądu o odszkodowanie.


Oczywiście taka sytuacja zdarza się niezwykle rzadko. Najczęściej pracownik ochrony uprzejmie ale stanowczo prosi o okazanie paragonu, zawartości reklamówki czy plecaka. Jeżeli uznamy, że to pomoże rozwiązać szybko tą niemiłą sytuację, możemy się na to zgodzić. Ale pamiętaj – poddanie się kontroli zależy tylko i wyłącznie od naszej dobrej woli.


Jeżeli spotka nas taka niemiła sytuacja a pracownik ochrony będzie niegrzeczny i nachalnie żądał od nas pokazania dowodu osobistego czy zawartości plecaka albo reklamówki mamy prawo żądać wezwania policji. Niewielu z nas wie, że tylko policja ma prawo legitymować klienta, żądać okazania zawartości torebki, teczki lub reklamówki, a także przeszukiwać bagażnik samochodu. Ochrona sklepu nie ma prawa do takich czynności. My mamy natomiast prawo do złożenia skargi na niesłuszne posądzenie lub niegrzeczne czy chamskie zachowanie pracownika ochrony. Skargi i zażalenia można składać do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych , Departament Zezwoleń i Koncesji, ul. Domaniewska 36/38, 02-672 Warszawa. Jeżeli pracownik ochrony rzeczywiście przekroczył swoje uprawnienia, Departament może nawet cofnąć koncesję wydaną firmie zatrudniającej takiego pracownika.


Pamiętaj – jeżeli nie ma żadnych podstaw do podejrzeń, my mamy więcej praw niż pracownik ochrony.


Wszelkie pytania i uwagi  proszę kierować na maila lub zamieszczać w komentarzach.


Jeżeli poszukujesz sprawdzonych przepisów na szybkie, tanie i pyszne ciasta, sałatki, mięsa oraz inne potrawy, zapraszam na bloga Świat Smaku

Zapraszam również na mój kanał Patentowo na YouTube gdzie przedstawiam ciekawe patenty pomagające znieść trudy życia codziennego :)

1 komentarz:

Pantsata1 pisze...

Bardzo fajnie jest mieszkać na swoim. Koniecznie zerknijcie sobie tutaj: nowe mieszkania wrocław - ja zakupiłem tutaj mieszkanie i nienarzekam. Meble już mam, zostały mi wlaśnie artykuły typu RTV i AGD - będę miał wszystko gotowe!

Prześlij komentarz