Subscribe:

niedziela, 31 sierpnia 2014

Czy energooszczędność się opłaca?

Z każdej strony jesteśmy dzisiaj zalewani  informacjami , wręcz nawet nachalnym nawoływaniem, że nasze życie powinno być bardziej eko. Domy, samochody, przemysł, jedzenie, gospodarstwa domowe – wszystko to powinno być dzisiaj eko. Owszem nasza planeta jest w coraz gorszej kondycji i to przez nasze działania i nie neguję tego wszystkiego co powyżej napisałem. Jednak nasuwa się jedno ważne pytanie – dlaczego inny chcą zarobić dodatkowo na tym, że my chcemy być eko, często naszym kosztem.

 I tutaj zbliżamy się do sedna tego artykułu – energooszczędność sprzętów AGD/RTV. Bez wątpienia, sprzęty używane przez nas na co dzień powinny być energooszczędne. Dwa główne powody to nasz domowy budżet oraz wcześniej wspomniana ochrona środowiska. Dlatego przy zakupie nowej pralki, lodówki czy telewizora najczęściej w pierwszej kolejności sprawdzamy jakiej klasy energetycznej jest dane urządzenie i czy nie wybrać modelu jeszcze bardziej energooszczędnego.


Tylko dlaczego mamy nieraz płacić nawet kilkaset złotych więcej tylko dlatego, że będziemy mieć jeden „+” więcej. Oczywiście jeżeli rozmawiamy tylko o aspekcie ochrony środowiska i dobro naszej planety stawiamy bardzo wysoko to co będziemy się szczypać o te kilka stówek. Zwłaszcza, że często razem z tym „+”  otrzymamy kilka „niezłych” bajerów które „na pewno” nam się przydadzą.

Dobrze jednak wiemy, że tak naprawdę wcale o to nie chodzi. Wybierając taki sprzęt chcemy być eko aby płacić jak najmniejsze rachunki za prąd, który zużyje nasz nowy sprzęt. I tu właśnie pojawia się aspekt opłacalności zakupu sprzętu bardziej energooszczędnego. Myślę, że wielu z was nie zastanawiało się nad tym tematem. Większość  z was ( zwłaszcza po sugestiach sprzedawcy ) zwracał uwagę, że dana pralka czy lodówka rzeczywiście zużywa te x Kwh na rok mniej niż inny, tańszy model który w tym momencie  stawiany był na przegranej pozycji.

I zaraz przedstawię to na konkretnym przykładzie jak takie myślenie jest zgubne. Przedstawię to na przykładzie chłodziarko-zamrażalek  z dolnym zamrażalnikiem. Jest to sprzęt który w naszym domu zużywa tak naprawdę najwięcej prądu i realne zużycie jest najbardziej zbliżone do tego co podają producenci. Wybrałem modele dla przeciętnego Kowalskiego, bez przesadnych wodotrysków, z których spokojnie może korzystać 3-4 osobowa rodzina. Modele te będą różnić się jedynie klasą energetyczną – wszystkie pozostałe parametry mają takie same. Przedstawię różnicę zużytej energii oraz poniesionych kosztów w skali roku. Koszty wyliczę na podstawie średniej ceny Kwh która na chwilę obecną, pomijać wszystkie promocje i taryfy specjalne, wynosi ok. 55 groszy.

Jeżeli uważasz, że informacje zawarte w tym lub innym poście mogą być dla Ciebie przydatne oraz, że mało jest rzetelnych stron zajmujących się tą tematyka możesz to wziąć udział w rozwoju tego bloga. Wystarczy, że przed opuszczeniem klikniesz na którąś z reklam - wystarczy tylko tyle i aż tyle :)

Z góry dziękuję

Na pierwszy ogień pójdzie Amica. Model FK 218.3 AA jest w klasie energetyczne A++ i zużywa rocznie 179 Kwh. Model FK 218.4 jest w klasie A+ i zużywa 230 Kwh rocznie. Różnica miedzy nimi wynosi 51 Kwh rocznie czyli 28.05 zł. Różnica w zakupię między tymi dwoma modelami to ok. 220 zł.

Z Whirlpoolem wygląda to następująco. Model WBE 34142W, klasa energetyczna A++, zużycie roczne 231 Kwh. Model WBE 3414W, klasa energetyczna A+, roczne zużycie 293 Kwh. Różnica między nimi wynosi 62 Kwh rocznie czyli 34.10 zł. Różnica w zakupie między tymi modelami to ok. 200 zł.

I na koniec Beko. Model CS 234030, klasa energetyczna A++, roczne zużycie 229 Kwh. Model CS 234022, klasa energetyczna A+, roczne zużycie 267 Kwh. Różnica między nimi wynosi 38 Kwh rocznie czyli 20.90 zł. Różnica w zakupie między tymi modelami to ok. 220 zł.

Przykładów takich można znaleźć jeszcze sporo. Tak jak wspominałem są to pary modeli różniące się jedynie klasą energetyczną ( dla niedowiarków do sprawdzenia na stronach producentów ). W przypadku droższych modeli, wyższej klasy owszem wraz z klasą A++ otrzymujemy „pakiet” bajerów, które producenci i sprzedawcy zachwalają i uważają za wysoce przydatne. W rzeczywistości klienci w ogóle z nich nie korzystają a różnica cenowa jest jeszcze większa.

Co z tego zestawienia wynika? Lodówki bardziej eko są droższe ale rzeczywiście zużywają mniej prądu co przekłada się na realnie zaoszczędzone złotówki. Brakuje jednak tutaj bardzo ważnego aspektu jeżeli mamy mówić o opłacalności zakupu sprzętu energooszczędnego. A mianowicie zwrot inwestycji. No bo czym jest zakup sprzętu jak nie inwestycją. A każdy by chciał aby nasze inwestycje się zwracały. Jeżeli ktoś buduje dom inwestuje np. w kolektory słoneczne aby obniżyć koszty ogrzewania. I ta inwestycja zwraca się po latach. Właśnie – latach. Tak samo jest z sprzętami energooszczędnymi. Co roku oszczędzamy ale czy na tyle by zwróciła się różnica w cenie? Wracamy do naszego małego zestawienia

Aby Amica z klasą A++ „się zwróciła” musi działać 7.8 lat ( 220 zł różnicy w zakupie dzielone przez 28.05 zł zaoszczędzone dzięki wyższej klasie energetycznej ). W przypadku Whirpoola to 5.8 lat działania a Beko aż 10,5 lat. Jeżeli sami widzicie o co mi chodzi to gratuluję spostrzegawczości. 

Ujmę to w ten sposób – prędzej zlikwiduje tego bloga ( i tu piszę poważnie ) niż te sprzęty będą działały tyle lat. No może Whirlpool gdzieś „dociągnie” w te granice ale szczerze w to wątpię. Wniosek jest bardzo prosty - zakup sprzętu energooszczędnego jest inwestycją, która się nie zwraca. Więc czy warto kupować sprzęty o wyższych klasach energetycznych – na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami.

Artykuł ten powstał z dwóch powodów. Po pierwsze chciałem pokazać na przykładzie, że czasami warto spojrzeć na niektóre zagadnienia trochę szerzej, nie podążać za wszystkimi „bo tak trzeba”, „bo tak robią inni”. I żeby nie być gołosłownym – wystarczyło trochę dłuższej i głębiej poszukać i znalazłem oto taką parę lodówek marki Elektrolux.

Model EN 3201MOW, klasa A++, roczne zużycie energii 233 Kwh. Model EN 13201JW, klasa energetyczna A+, roczne zużycie energii 297 Kwh. Różnica między tymi modelami to 64 Kwh czyli 35.20 zł. Różnica cenowa między tymi modelami to ok. 50 zł. Czyli zakup modelu z klasą A++ zwróci się po 1.5 roku. Niestety jest to jeden z nielicznych wyjątków.

Może trochę teraz przesadzę ale proces zakupowy to też pewna walka –my mamy nasze pieniądze za które chcemy kupić po prostu dobry sprzęt. Z drugiej strony mamy sprzedawcę który chce tak naprawdę jak najwięcej tych złotówek od nas zdobyć nie zawsze kierując się dobrem klienta.

Drugim powodem jest wspomniany na samym początku dodatkowy zarobek na naszej chęci bycia eko. Specjalnie do porównania wybrałem tak podobne do siebie modele aby ukazać jedną zależność. Ja rozumie, że uzyskanie niższego  zużycia energii wymagało jakiś dodatkowych kosztów ( lepszy materiał izolacyjny itp. ) ale żeby od razu 200 zł różnicy. Myślę, że powinniśmy być zachęcani do kupowania sprzętów bardziej energooszczędnych. Niestety sytuacja opisana wyżej nijak taką zachętą nie jest – przynajmniej dla mnie.


Komentarze – sugestie – pytania? Proszę pisać pod artykułem.


Jeżeli poszukujesz sprawdzonych przepisów na szybkie, tanie i pyszne ciasta, sałatki, mięsa oraz inne potrawy, zapraszam na bloga Świat Smaku 

Zapraszam również na mój kanał Patentowo na YouTube gdzie przedstawiam ciekawe patenty pomagające znieść trudy życia codziennego :)

35 komentarzy:

sprzęt agd pisze...

Według mnie, energooszczędność jest opłacalna. Zakupując sprzęt zużywający małą ilość energii elektrycznej, dbamy o swój portfel i środowisko. Musimy pamiętać, że o taki sprzęt musimy dbać, a to wszystko po to żeby dobrze spełniał swoją funkcję i jak najdłużej był energooszczędny. Wszelkie naprawy najlepiej zlecać profesjonalistom.

Rafał Szymczak pisze...

jeżeli patrzymy pod tym kątem to owszem ale jak zaznaczyłem to w tym artykule ta sprawa ma drugie dno. A dbać musimy o każdy sprzęt aby spełniał swoją funkcję :)

naprawa agd pisze...

Pewnie że to się opłaca :) ja mam w domu wszystkie żarówki energooszczędne. Fakt są droższe od zwykłych ale ciągną mniej prądu.

Anonimowy pisze...

chyba nie przeczytał Pan tego artykułu do końca - jak może coś się opłacać skoro zakup się nie zwraca. A popieram zdanie autora, że zakup sprzętu AGD/RTV to inwestycja

Anonimowy pisze...

Energooszczędność moze sie opłacać ale to zależy jak długo bedziemy korzystać ze sprzętu i jak dużo za niego zapłaciliśmy. Kupiła zmywarke http://www.agito.pl/zmywarka-do-zabudowy-amica-zim-646e-2837-689281.html?cid=5263 i korzystam już 1,5 roku. Jeżeli wytrzyma drugie tyle to (na co bardzo licze) to będzie plus. Poza tym tak czy siak spzęt ten jest potrzebny a przedewszystkim wygodny :)

Anonimowy pisze...

tak ;)

Patrycja pisze...

Dobry artykuł :). Według mnie energooszczędność jak najbardziej się opłaca, przede wszystkim jest to dobre dla naszego portfela. W moim przypadku przy kupowaniu sprzętów AGD i RTV wybierałam takie urządzenia, które były w klasie energetycznej A+, nie decydowałam się na A++, bo myślę podobnie jak Ty. Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Witaj

Oczywiście te porównania wskazują na niską opłacalność takiej inwestycji. Mam jednak takie pytanie, co sądzisz o sytuacji A+ vs A+++, a konkretnie takie modele:

http://www.samsung.com/pl/consumer/comparison?prda=RB31FERNBSA/EF&prdb=RB31FSRNDSS/EF

RB31FERNBSA No Frost Klasa A+++ Cool Select Zone™
Wysokość 185 cm CENA 2200

RB31FSRNDSS No Frost Klasa A+ Wysokość 185 cm
CENA 1600

I tutaj roczny zysk wynosi 69,85 zł czyli różnica może się zwrócić dopiero po około 8 latach.

Co myślicie o tych modelach samsunga?

Pozdrawiam Yano

Unknown pisze...

Kiedy stawiamy na budowa domu warto zwrócić uwagę na sprzęty, które zamontujemy w naszym domu.

Mariusz pisze...

Oczywiście, że warto się tym zainteresować. Jestem ciekaw jak to rozwinie przez kolejne kilka lat. Ja sam zacząłem wymieniać żarówki już jakiś czas temu, widać różnicę ale bardzo małą...

marco89 pisze...

Sprzęt RTV to podstawa w każdym domu. Z AGD jest to samo. Bez telewizora nie wyobrażam sobie życia. Tak samo bez kuchenki. Moim zdaniem nie powinno się zwracać uwagi na to, że coś jest droższe. Nie wydaje mi się, że pożyczka to zły pomysł. Na stronie internetowej credy.pl jest taki fajny wpis, dzięki któremu znajdziecie naprawdę fajną firmę, która da wam pożyczkę. Polecam!

Unknown pisze...

Ja ostatnio odnalazłem sklep internetowy telefony w najniższych cenach się tam znajdują. Zachecam do zajrzenia i każdy może przekonac się sam.

Dagmara Fafińska pisze...

Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !

Izabella Nowotka pisze...

Ja jestem zdania, że się opłaca i sama staram się stosować jak najwięcej zaleceń odnośnie energooszczędności. Na ten moment bardzo zainteresowała mnie oferta https://poprostuenergia.pl/ gdyż wiem jak bardzo prąd czy gaz jest ważny w moim życiu.

Monika Zawadzka pisze...

Super to zostało opisane. Pozdrawiam.

Marek Wołos pisze...

Ja jestem zdania, że się opłaca i w sumie fajnie jest mieć ekologiczne źródła energii. Jak ja czytałem niedawno na https://poprostuenergia.pl/kolektory-sloneczne-czy-panele-fotowoltaiczne-roznice/ to już teraz wiem jaka jest różnica pomiędzy kolektorami słonecznymi, a panelami fotowoltaicznymi. Cały czas myślałem, że to jest to samo.

Przemysław Tolewski pisze...

Na dobrą sprawę moim zdaniem energooszczędność się opłaca i moim zdaniem warto w te kwestie inwestować. Ja teraz jestem na etapie montażu instalacji fotowoltaicznej https://olsztynskieokna.eu/ i jestem zdania, że właśnie takie panele są bardzo fajne aby mieć oszczędność energii elektrycznej.

Anonimowy pisze...

Ja jestem zdania, że jak najbardziej się opłaca gdyż to de facto przekłąda się na nasze rachunki za prąd. Jednak zanim np. wybierzemy wykonawcę instalacji fotowoltaicznej to sprawdźmy jakie są jego realizacje. Ja korzystałem z usług http://inovativ.pl/realizacje/ i jestem zdania, że jak najbardziej ten wybór był właściwy.

Monika pisze...

W dłuższej perspekrywie czasu jak najbardziej tak

Natalia Zimniewicz pisze...

Ja jestem zdania, że jak najbardziej się opłaca i muszę przyznać, że jest to bardzo fajne rozwiązanie. Jak również czytałam na stronie https://www.odnawialne-firmy.pl/wiadomosci/pokaz/290,korzysci-z-zainstalowania-fotowoltaiki to muszę przyznać, że jest całkiem sporo korzyści wynikających z posiadania instalacji fotowoltaicznej.

Kuba pisze...

Ja uważam, że warto inwestować w sprzęty energooszczędne nie tylko ze względu na korzyści dla portfela, ale także środowiska.
https://sklep.powermat.pl/category/pl/spawarki-i-osprzet

Natalia Zimniewicz pisze...

Myślę, że jak najbardziej opłaca się energooszczędność i jeszcze lepiej jeśli posiadamy instalację fotowoltaiczną. Muszę przyznać, że ja także bardzo chętnie czytałam na stronie https://budynkowo.pl/news/fotowoltaika-na-zabytku/ o tym jak wygląda kwestia montażu fotowoltaiki na zabytkach.

Ewa pisze...

Ja właśnie przeglądam różne oferty w sieci na drukarki bo najwyższa pora kupić nowy sprzęt, szybciej i dokładniej działający. Jesteś w stanie polecić mi jakiś konkretny model?

Dagmara Fafińska pisze...

Myślę, że jak najbardziej jest to opłacalne, gdyż domostwa w dzisiejszych czasach zużywają całkiem sporo ilości energii elektrycznej. Ja także teraz rozważam montaż paneli fotowoltaicznych i jak czytałam na stronie https://tojadom.pl/ile-czasu-zajmuje-montaz-paneli-fotowoltaicznych/ to wiem już ile to trwa.

Dagmara Fafińska pisze...

Kiedy tak naprawdę zależy nam na dobrej jakości sprzęcie to musimy samodzielnie wybrać to co będzie dla nas najlepsze. Ja w każdym wypadku gdy jakiś sprzęt mi się zepsuje to wiem, że w serwisie AGD http://serwisagd.wroclaw.pl/ mogę bez problemów liczyć na skuteczną naprawę.

net-max pisze...

Po latach wiem, że bardzo się opłaca i przydaje!

Agata Borowska pisze...

Myślę, że jak najbardziej się opłaca, ale moim zdaniem również warto jest wiedzieć czy aby na pewno cała instalacja elektryczna w naszym domu działa właściwie. Właśnie dlatego od razu ja mogę polecić na pewno elektryka z firmy http://www.elektryk-krakow.pl/ który jak dla mnie zna się doskonale na tych sprawach.

Vedion pisze...

Odpowiadając na pytanie - energooszczędność się opłaca ;) Obecnie jest to bardzo popularny trend.

Dominika Starańska pisze...

W sumie dziś wszystkie urządzenia są energooszczędne i myślę, że nie mamy na to wpływu. Dla mnie również bardzo ważną sprawą jest to, iż w serwisie pralek https://serwisagd-technik.pl/naprawa-pralek-wroclaw/ bez najmniejszego problemu mogę oddać mój sprzęt do naprawy.

Dominika Starańska pisze...

Jakoś ja się nad tymi sprawami nigdy nie zastanawiałam i dla mnie w głównej mierze ważne jest to aby wiedzieć czy wszystko z moją instalacją elektryczną jest w porządku. Kiedy przytrafi mi się jakaś awaria to wtedy wzywam elektryka https://pj-elektryk.pl/ dla którego nie ma rzeczy niemożliwych.

Dagmara Fafińska pisze...

Ja cały czas jestem zdania, że jak najbardziej jest to ważne, ale również musimy zwrócić uwagę na to czy aby na pewno nasza instalacja jest dobrze wykonana. Jak coś to polecam również każdemu dobrego elektryka http://anluks.pl/ i wiem, że to jest właściwa opcja.

Dagmara Fafińska pisze...

W sumie ja jestem również zdania, że właśnie posiadanie numeru do sprawdzonego elektryka jest ważne. Uważam, że doskonałym fachowcem jest elektryk z https://elektryk-wroclaw.pl/ więc jego usługi każdemu polecam.

Mateusz Domański pisze...

Na pewno już samo musimy o tym zdecydować i ja jestem przekonany, że bardzo ważną sprawą jest na pewno to aby wiedzieć co robić w momencie awarii instalacji elektrycznej. Ja zazwyczaj korzystam z usług elektryka https://wzu-energpol.pl/ którego oczywiście każdemu polecam.

Natalia Zimniewicz pisze...

Akurat ja się nad takimi sprawami nie zastanawiałam i dla mnie dość ważnym jest to aby wiedzieć którego elektryka najlepiej wzywać. Na pewno dobrym wyborem jest skontaktowanie się z elektrykiem https://www.warszawa-elektryk.pl/ który na takich pracach zna się doskonale.

Karolina Zarębska pisze...

Ogólnie gdy chodzi o takie kwestie to ja jeszcze chcę dodać, że także bardzo ważną sprawą jest to aby mieć wiedzę komu zlecić wszelkiej maści prace elektryczne. Jak dla mnie bardzo fajnie się w tym zakresie zawsze współpracuje z https://elektrycy.warszawa.pl/ i wiem, że to są bardzo ważne sprawy.

Prześlij komentarz